LEVERANSVILLKOR

Orderbekräftelse

När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst på info@ljusbutik.se snarast om något känns oklart.

Om du önskar ändra en beställning i efterhand kontaktar ni kundtjänst med din fråga så ser vi om vi kan hjälpa dig! Vid ändringar i order som redan levererats gäller särskilda villkor.

Utlämningsställe

Paketet levereras normalt alltid till närmaste utlämningsställe. Så snart paketet har anlänt till ditt utlämningsställe så skickas en SMS avisering till dig som du tillsammans med legitimation behöver vid uthämtning.
Du kan även använda ditt kollinummer för att lösa ut din order

Leveranstid

Se leveranstiden i respektive produkts informationstext. Leveranstiden är vanligtvis 1 - 5 arbetsdagar från beställningsdagen, se info på den enskilda produkten. Är varan slut i lager så kan produkten vara på väg till oss alternativt till leverantör.
Produkter som måste beställas tar ytterligare någon eller några veckor att leverera. Har produkterna du vill beställa olika långa leveranstider och du vill ha varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar.
Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post eller telefon om detta så snart som möjligt efter köptillfället. Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella prisfel.

Dröjsmål i leverans

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Om du vill annullera en försenad vara, vänligen kontakta kundtjänst. Stockholms Ljusbutik tar inte ansvar för någon som helst skada som kommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridits. Vi kontaktar er om leveransen är försenad. Om det är viktigt att du erhåller varan inom
viss tid, är det bra om du meddelar oss om detta redan vid beställningstillfället.

Transport

All transport sker med hjälp av DHL eller Schenker.

Anmäl transportskador så fort som möjligt och utan dröjsmål till speditören samt till oss på info@ljusbutik.se. 

BETALNINGSVILLKOR

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på www.ljusbutik.se. Genom att beställa varor på www.ljusbutik.se accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. 

Rea/Erbjudanden

REA gäller så långt lagret räcker. Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. Stockholms Ljusbutik reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser.
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer, samt för de eventuella prisfel som kan uppstå. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager hos leverantör och blir restnoterad. Det skickas då snarast ett mail till dig med förväntad leveranstid, eller om varan ej går att få längre.
Kontakta oss om du vill annullera din restnotering eller om du har frågor kring leveranstider etc.

Normal leveranstid är 1-5 arbetsdagar.

EJ uthämtat paket

För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 300 SEK. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Betalningsvillkor är 15 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 50 SEK samt dröjsmålränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter

Priser

Alla priser på www.ljusbutik.se är angivna i SEK, inklusive moms. Om värdet på din order understiger 500 SEK,
tillkommer en fraktkostnad om 69 SEK.

Kortbetalning – Smidigt och säkert

Vi erbjuder våra kunder att betala direkt online med kortbetalning. Ingen kortavgift debiteras. Vi förbehåller oss rätten att neka köpet om kortet saknar giltighet eller om köpesumman inte finns tillgänglig för debitering.

Efter att ni i kassan valt att betala ert köp via kortbetalning förflyttas ni vidare till ett betalfönster som guidar er genom köpet. Vi accepterar köp med Visa och Mastercard.

För att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar på www.ljusbutik.se samarbetar vi via Svea Ekonomi med DIBS för inlösen av konto-/kreditkortsbetalningar samt direktbetalningar via internetbank. DIBS garantera snabb och säker betalning och uppfyller kraven för PCI-DSS. Säkerheten en av de viktigaste hörnpelarna i DIBS lösningar. DIBS är certifierade av både svenska och utländska banker och kortföretag. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till DIBS och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av oss. Observera att du måste ha målsmans tillstånd för att handla på www.ljusbutik.se om du är under 18 år!

Läs mer om DIBS här.

 

Faktura - betala om 14 dagar

Väljer du faktura får du fakturan via mail till den adress du uppgav vid köpet. Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Det tillkommer inte någon faktura-avgift. Vid köp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Svea Ekonomi. Företag som vill handla för ett högre belopp är välkomna att kontakta butiken på info@ljusbutik.se

Läs mer om Svea Faktura här

SVEA Delbetalning

När du väljer delbetalning som betalningsalternativet i kassan får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Svea Ekonomi AB sammanställer dem på en kontofaktura månatligen. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden.

  • Konto 19,5% årsränta (betala minst 50 kr i månaden)
  • Aviavgift om 29 kr tillkommer

Läs mer om SVEA Delbetalning här.

BYTES OCH RETURRÄTT 

Du har full retur och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick.
Varan får provas, men ej användas. Retur- och bytesrätten gäller inte specialbeställda/kundanpassade varor. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna. Alla varor som skickas tillbaka, måste vara packade i påse eller kartong.

För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.

Vi ser gärna att du uppger orsak till returen samt returnerar varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av följesedeln) detta påskyndar hanteringen utav din retur.

Du måste själv bekosta returporto. Retur måste skickas som Företagspaket (hos Postnord Parcel) till Stockholms Ljusbutik, Scheelegatan 30, 112 28 Stockholm. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse! OBS! Vi har inte möjlighet att hämta ut paket som du skickat till uthämtningställen.

Om du vill ha hjälp med returfraktsedel så kan vi ordna en via DHL.
Det är olika priser och förfaringssätt för returfrakt beroende på om det går att lämna in paketet
till Servicepoint eller om det är DHL Stycke.

Kontakta butiken för mer information när du vill ha hjälp med returfrakten.

Stockholms Ljusbutik åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.
Om du vill byta storlek/färg på en vara kontakta vår kundtjänst på info@ljusbutik.se eller telefon 08-6542900.
Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.

När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på beställningen är det köplagen som gäller, det vill säga att öppet köp/ångerrätt inte är tillämpligt i dessa fall.

Ångerfrist och meddelande

Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från www.ljusbutik.se har du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot den.
Du måste dock meddela vår kundtjänst detta på info@ljusbutik.se
För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:

  • ordernummer
  • fakturanummer
  • titel på de produkter du vill returnera.

Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller
och ångerfristen är inte tillämplig i detta fall.

Återbetalning

Återbetalning för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto snarast efter vi erhållit godkänd retur men senast inom
30 dagar. Om du har betalat via kort så återför vi pengarna till ditt konto eller om du har betalat via Konto så reglerar vi det mot ditt saldo.

Reservationer

Stockholms Ljusbutk reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.

Stockholms Ljusbutik förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

Force Majeure

Stockholms Ljusbutik är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Lagen om distanshandel

Stockholms Ljusbutik följer lagen om E-handel. Läs mer här.

Tvist

Vid eventuell tvist kommer Stockholms Ljusbutik att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationerl

FÖRETAGSUPPGIFTER

Formatic AB, c/o Stockholms Ljusbutik, Fleminggatan 17, 112 26 Stockholm

Telefon: 08-654 29 00

e-post: info@ljusbutik.se

Vårt organisationsnummer är 556584-2738.

Vår kundtjänst är öppen helgfria vardagar mellan kl 10.00-18.00, dock kan det vara svårt för
oss att svara i telefon om vi har kunder i butiken, lättaste sättet att nå oss är via mail till info@ljusbutik.se

Stäng